Välkommen till min nya blogg!

  Jag heter PO Johansson, 61 år och nu äntligen har jag skaffat mig en egen blogg i eget namn. Jag har tidigare bloggat på min hemsida för utlandsbostäder www.boisol.se och där skrivit om hur det kan vara och vad man ska se upp med eller ställa för krav. Jag har också debatterat en hel del i tidningarna hemmavid om skolans utveckling eller avveckling under mina år som musiklärare och det har trampats på en del ömma tår på vägen. Ömma tår får man om man innerst inne vet att den som skriver har rätt utifrån lärarens perspektiv. De som förändrat skolan till det sämre är inte lärare! Lärare har till skillnad från andra yrkesgrupper inte haft något som helst inflytande mot de reformer som har fastslagits av de aningslösa s k skolpolitiker vi har haft i Sverige. Nu har jag ganska gott hopp att den nya aliansen med Björklund ska styra in på ett bättre spår. Det blir kanske lite fel i formuleringarna ibland. Om man kallar skolan en tidigare flumskola så tar lärarna illa vid sig eftersom en lärare inte har råd att vara flummig i klassrummet. Det skulle ha uttalats att det varit betygssystem, ordningssystem, organisation,intagningskrav, läroplan som varit ett flummande utan motstycke i något annat land. Detta flum har också nått lärarutbildningen...som också ska ändras men det är en sak kvar för Björklund att ta tag i. Den statliga rektorsutbildning. Om en utbildning levereras så katastrofala resultat som denna utbildning gör så skulle den tas i kragen och reformeras å det vådligste. Jag har drabbats av rektorer som inte ens kan stå framför elever och säga Trevlig sommar utan att ha en lapp och jag har drabbats av rektorer som inte står för någonting öga mot öga utan genomför "förändringar" som går stick i stäv med var lärarkåren vill och därefter håller sig otillgängliga till dess stormen har bedarrat. Rektorerna ska vara pedagogiska ledare men hur i eländet kan man vara det om man inte själv ´har pedagogiska insikter eller kunskap? Om du ska bli opererad av en kirurg för ex vis blindtarmsinflammation så räknar du med att den person du ser innan du "somnar" vet vad han håller på med eftersom han är utbildad kirurg. Om du är lärare kan du aldrig vara säker vad du har att göra med för person. Inom skolledandet kan man både hitta personer med psykopatiska särdrag till ordblinda. Det viktigaste verkar vara att hålla i den sk budgeten Hela familjen går ut me budgeten hela familjen går ut me geten.....

Kommentarer
Postat av: Anders Mazzarello

Hej PO

Om du läser detta mail så har jag försökt få tag på dig via dina gamla visitkort men vi hat misslyckats. Men vår dotter Ellinor kommer att hyra ditt hus i Buena Vista i sommar, vi kommer att vara där en vecka med dom. Nu undrar du vem jag är: Jo Anders Mazzarello från Västerås. Vi har träffats många ggr jag är svärson till Torsten Larsson som bodde mitt emot dig. Ps du har även varit hemma hos oss i Västerås, Mitt tel nr. 021-33 18 77 ha det bra hoppas vi hörs.

'Anders

2011-04-24 @ 20:40:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0